Læserbrev sendt til Berlingske: Pyromanerne i ECB

3942 mia. kroner. Et svimlende beløb og kun 1 % i rente. Det er dagens lånegave fra Den Europæiske Centralbank (ECB) til 800 storbanker i eurozonen. For to en halv måned siden fik de samme banker et tilsvarende beløb. Pengene hævdes at skulle stimulere væksten og bløde op for gældskrisen i eurozonen.

Få dage efter underskriver EU's statsledere "finanstraktaten" uden at have haft en folkelig debat, uden at turde gennemføre en folkeafstemning. De EU- glade partier kupper Danmark ind i en traktat, som giver EU afgørende indflydelse på finansloven. Aftalen vil betyde massive nedskæringer og privatiseringer.

Før krisen i 2008 havde bankerne spekuleret massivt for lånte penge. Resultatet kender vi. Finanskrise og gentagne feberredninger i form af bankpakker. Staterne overtog bankernes gæld og statsgælden eksploderede.

Der er en tydelig sammenhæng mellem de gigantiske bankpakker og de enkelte landes statsgæld!

Nu fyldes der så nye milliarder i gabet på rovdyret. En lånegave, som blot uddyber gældskrisen i Danmark og eurozonen. Benzin på bålet!

Egon Laugesen
Ernie Wilkinsvej 3, 1. mf