Nedtur

Langt om længe er der kommet en afklaring og beslutning om at anlægge en ny og hurtigere baneføring fra og til København. Man kan ikke andet end hilse det velkommen at der endelig kommer gang i en stor og ny anlæggelse af banestrækninger, som vil gavne den overordnede og regionale togtrafik og dermed en masse menneskers behov for daglig transport.
Desværre lægges der op til en kræmmerholdning til denne forbindelses udførelse i praksis. I udgangspunkt opstiller man en løsning, der vil brage igennem eksisterende boligområder og maltraktere de grønne områder. Som gammel beboer i Sydhavnen må jeg desværre sige, at det har vi set før og der er al mulig grund til at kridte skoene og begynde en kraftig protestbevægelse mod denne nye baneførings billige løsninger. Selvfølgelig skal banen graves ned når den skal igennem bebygget område. I 1990erne blev der over nat vedtaget en Øresundsbro og dermed følgende jernbaneforbindelser. Det medførte en ny gennemskæring af Sydhavnen og der af følgende ødelæggelser af både natur og beboelsesområder. Vi sloges bravt mod disse i sin tid og fil da også tilkæmpet os en del ændringer der forhindrede de værste ødelæggelser, men vi kan i dag se, hvordan denne nye linieføring medførte en varig forringelse af kvarteret. Skal noget lignede forhindres i Valby, Vigerslev og Hvidovre, er det nu der skal kæmpes og jeg kan love vor fulde sympati og støtte her fra Sydhavnen - vi ved hvad det handler om - og det er alvorligt!
Kaj Jessen
BRkandidat for Enhedslisten