Kommunal- og regionsvalgets resultater

Sammenligning af de to valg i 2009 med de to valg i 2005.

Af Robert Nedergaard, medlem i Enhedslisten Sydhavnen.

De tal der er opstillet er procentandel af vælgerne, inkl. fremgange eller tilbagegange i disse andele. Når jeg taler om procenter er det derimod forskellen imellem vælgerandel i 2005 og 2009.

Kommunalvalg 2009

Ellebjerg skole:
Vi havde et fantastisk valg. Hele 12,6 blev det til – det højeste valgtal som Enhedslisten har fået noget sted herude til noget valg!
Vi fik 562 stemmer, som er en fremgang i absolutte tal på 63 – i en situation hvor valgdeltagelsen gik 20 % tilbage.
I 2005 havde vi en valgprocent på 9,9, som i sig selv havde været en halvandendobling siden 2001.

Vores fremgang på 2,7 svarer til en stigning på hele 27,7 % siden 2005.
Tallene for Ellebjerg hedder:
6,7 i 2001
9.9 i 2005
12.6 i 2009 – altså +5,9 = 87,8% fremgang på 8 år!

Det er et kanonvalg. Til sammenligning med vores 27,7 % gik Ø i hele Kbh. frem med 14,1 %.
Tallene i hele København:
8,1 i 2001
9,5 i 2005
10,9 i 2009.

Så Ellebjerg er gået fra bagslæber til lokomotiv i byen! (Jeg har ikke set på hvert eneste københavnske valgsted, men det er - hvis ikke den flotteste så - en af de flotteste fremgange.)

Vi var ude med aviser i praktisk taget hele kvarteret (undtagen enkelte steder i musikbyen), og det ser ud til det kunne betale sig!

Tal for de andre partier
SF havde jo en voldsom fremgang også her. De er gået frem fra 10,4 til 20,0!
Socialdemokaterne gik 5,4 tilbage til 37,0 – men vi skal huske at de havde en volsom Ritt-effekt i 2005.
De konservative gik en smule (0,5) tilbage til 4,0.
Dansk Folkeparti gik frem fra 8,2 til 9,8.
Venstre blev næsten halveret! Fra 11,1 til 6,6.
Radikale gik igennem den samme proces – fra 8,6 til 5,1.
(Øvrige partier er så små også herude at jeg ikke vil nævne dem.)

Balancen imellem rød og blå blok har udviklet sig således, hvis vi nøjes med at sammenligne ØFA med CV:
2005: ØFA: 62,7 CV: 14,6
2009: ØFA: 69,6 CV: 10,6

Bavnehøj skole:
Man kan ikke direkte opstille sammenligninger med 2005 fordi Bavnehøj Skole er vokset fra 3368 stemmeberettigede i 2005 til 6528 i 2009.
Denne fordobling skyldes selvfølgelig tilflytterne på Sluse- og Teglholmen i mellemtiden.
(Til sammenligning er Ellebjerg gået fra 9687 stemmeberettigede i 2005 til 9453 i 2009.)

Men vi gik også frem her – fra 8,5 til 9,5.

Det er rigtigt flot, for ellers har Bavnehøj helt ændret karakter. Fra at være et stemmested der næsten lignede Ellebjerg, og generelt resten af byen, får de borgerlige nu et pænt valg på Bavnehøj.
Således får B 9,4, C 9,9 og V 14,4.
Derimod er det interessant at mens DF går frem i København og landet, går de kraftigt tilbage på Bavnehøj – de må nøjes med 5,9.
Balancen imellem rød og blå blok i 2005 og 2009:
2005: ØFA: 64,2 CV: 13,5
2009: ØFA: 56,0 CV: 24,3

Disse tal ser helt forkerte ud sammenlignet med hele København hvor rød blok som bekendt er gået kraftigt frem. Tallene i København ser således ud:
2005: ØFA: 58,3 CV: 20,0
2009: ØFA: 63,0 CV: 16,4

Bavnehøj plejede, som man kan se, at stemme rødere end resten af byen, ja endog rødere end Ellebjerg.
Jeg tror ikke på at vælgerne fra 2005 pludseligt er blevet så borgerlige. Mon ikke det snarere er vælgerne i de nye byområder på Sluse- og Teglholmen, der stemmer helt anderledes?

Fantomvalg på Sluse- og Teglholmen:
Jeg har opstillet et ”fantomvalg” over den nye bydel, der udgør ret præcist halvdelen af vælgerne på Bavnehøj. Den måde jeg har beregnet på, er at tage de frem- og tilbagegangsprocenter som partierne havde på Ellebjerg og leget med tanken om at de ”gamle Bavnehøjere” har rykket sig på samme måde. Resten er således ”nye Bavnehøjere”. De stemte efter den beregning ca. således:

Ca. 8 procent af beboerne på Holmene stemmer på Enhedslisten, eller ca. 130 personer derude.

”Fantomtal” for de forskellige partier:
SF 9
Socialdemokaterne 21
Radikale 12
Konservative 15
Venstre 17
Dansk Folkeparti sølle 3
ØFA: kun 38, CV: hele 29

Måske er tallet for SF fortegnet, når man betænker tilslutningen i hele landet. Men så lad os sige de har fat i 10-15 procent af vælgerne derude. Uanset hvad tyder det kraftigt på at holmene stemmer helt anderledes end resten af Sydhavnen (og resten af byen).
Jeg lavede en tilsvarende analyse efter EU-parlamentsvalget, og den tyder på det samme – området er domineret af anstændige borgerlige som stemmer på B, C eller V – men ikke O. Det er helt anderledes end resten af Sydhavnen, der stemmer rødt eller DF. Sikken kulturforskel – der er noget at arbejde på for at forene vores bydel!
At vi åbenbart kan trække 8 ud af 100 vælgere derude, i et område som absolut ellers ikke er rødt, er for at sige det lige ud vildt imponerende!
Det kunne således absolut betale sig med vores målrettede valgkamp, med en særlig folder lavet til de nye beboere, et offentligt møde i foråret og senest valgmøde med Klaus Bondam.

Tilbage til de faktiske valgtal.

Sydhavnen i alt:
Vi fik 11,3, som er en fremgang på 1,8. Det svarer til en stigning på 18,7 % siden 2005.
Det ligger endda lidt over fremgangen i hele byen, på trods af at 1/5 af vælgerne er fra et område med generelt borgerlige nytilflyttere.
Valgtal for Enhedslisten i Sydhavnen og hele København de sidste par kommunalvalg:
2001: 6,4 i Sydhaven, 8,1 i København
2005: 9,5 i både Sydhavnen og hele byen.
2009: 11,3 i Sydhavnen, 10,9 i hele byen.
Vi er altså gået fra at være bagstopper til en af spydspidserne i København, i løbet af 8 år. Det kan vi godt være stolte af!

Øvrige partier:
SF super fremgang fra 11,4 til 19,2. Vi kan også være stolte af at deres fremgang ikke har været på decideret bekostning af os.
SD får en stor tilbagegang med 8,8 til 33,4! Både manglende Ritt-effekt og de nye beboere på holmene lader til at have kostet dem dyrt.
Radikale går 2,3 tilbage til 6,8.
De konservative går frem fra 4,8 til 6,5.
Venstre mister 0,6 til 9,8 og bliver således reddet en del af vælgerne på holmene.
DF: Går trods alt kun 0,3 frem til 8,2 (her kan vi takke de nye beboere).

Rød/ blå balance:
2005: ØFA: 63,1 CV: 15,2
2009: ØFA: 63,9 CV: 16,3

Når man sammenligner med 2001 og 2005 lokalt er det faktisk kun os lokale Ø’er – og de konservative desværre – der har haft en konstant fremgang. Det vil sige, selvfølgelig er SF stormet frem nu, så vi slet ikke kan følge med, selvom de gik tilbage i Sydhavnen i 2005.
Lidt skadefro kan vi til gengæld konstatere at Venstre lokalt er gået tilbage begge gange sådan ca. lige så meget som vi er gået frem.
Det kan også fryde mig at DF’s fremgang er minimal herude – og de fik så mange tæsk i 2005 at de ikke har genvundet styrken fra 2001 overhovedet. Det er dog trist at det meget er de nye borgerlige sydhavneres fortjeneste, mens de fik et lidt for pænt valg på Ellebjerg.
Alt i alt ligger vi nu på en sikker 3. plads blandt partierne både i Sydhavnen og hele København. Vi kan da leve med at det er vores nærmeste samarbejdspartnere der slår os – og det er fedt at Radikale og Venstre, der tidligere prøvede at gøre os rangen stridig, totalt har fået baghjul!

Personlige stemmetal:
Mikkel Warming fik 144 stemmer på Ellebjerg – som gør ham til den tredjemest populære kandidat i området (efter Frank Jensen 699 og Susan Hedlund 409). Der var ikke engang nogen SF’er, der kunne trække trecifrede stemmetal på Ellebjerg. Mikkel fik 63 på Bavnehøj = 207 i hele Sydhavnen.
Kaj Jessen fik 54 stemmer på Ellebjerg og desværre kun 1 på Bavnehøj = 55 i alt.
Louise N. Rasmussen fik 27 stemmer på Ellebjerg og 26 på Bavnehøj = 53 i alt.
I hele København ser vore tre kandidaters tal således ud:
Mikkel 2593
Kaj 94
Louise 110

Signe Færch fra Nordvest var den eneste kandidat fra Ø i resten af byen, som havde så flotte tal herude – hun fik 27 på Ellebjerg og 29 på Ellebjerg = 56 og er dermed den Ø-kandidat, der fik flest stemmer herude, næstefter Mikkel. Men hun fik vel at mærke også et næsten lige så godt valg som Mikkel i hele byen, med 2474 stemmer, så det burde hun også.

Andre sydhavnere – og en gæst:
Vi fik to sydhavnere i Borgerrepræsentationen denne gang – begge sidder der dog i forvejen.
Foruden Mikkel blev Susan Hedlund selvfølgelig valgt ind, hun fik 791 stemmer i hele byen, så Ellebjerg har været helt afgørende for hende!
Bemærk at Lasse Grosbøl fra Venstre som næsten ikke fik nogen stemmer på Ellebjerg, var en af topscorerne på Bavnehøj, hvor han selv bor, og er den venstremand der klarede sig bedst – her fik han 101 stemmer! Lasse får en plads som Venstres andensuppleant. Igen, Bavnehøj var afgørende.
Tilsvarende var Jacob Næsager fra Kons., som ganske vist bor på Amager, men har ført intensiv valgkamp på Sluseholmen og deltog i vores klimavalgmøde, topscorer blandt de konservative på Bavnehøj med 63 stemmer (men han fik kun 8 på Ellebjerg og er dermed ikke på topscorerlisten over alle kandidater med sine 71 i alt i Sydhavnen – men det lykkedes ham dog at blive valgt ind på baggrund af stemmer i resten af byen).
Jeg kender kun til tre sydhavnske kandidater mere. De klarede sig således:
Tom Jæger, Den lille Mand 10+1 = 11 i Sydhavnen – i hele byen: 42.
Alexia Baunegaard, Den lille Mand 2+1 = 3 – i hele byen: 13.
Philip Tabanera Palacios, Indkøbslisten 1+0 = 1 – i hele byen: 12

Listen over alle kandidater, som fik mindst 100 stemmer i Sydhavnen ser således ud:
1. Frank Jensen A 699+430 = 1129
2. Susan Hedlund A 409+79 = 488
3. Mikkel Warming Ø 207
4. Manu Sareen B 89+96 = 185
5. Pia Allerslev V 83+97 = 180
6. Lasse Grosbøl V 18+101 = 119
7. Bo Asmus Kjeldgaard F 87+28 = 115
8. Mogens Lønborg 44+59 = 103

I forhold til hele byen, fik Mikkel en flot tiendeplads på topscorerlisten (fx foran Klaus Bondam)

Hvorfor gik det så godt?
Hvis man skal oversætte vores lokale fremgang svarer det til at vi har fået næsten 150 flere stemmer denne gang, end hvis valget havde været på samme niveau som sidst.
Jeg mener der er tre faktorer.
Det første er den generelle fremgang i byen selvfølgelig. Det forklarer 2/3 eller 100 stemmer.
Den anden er at Mikkel er flyttet herud. Det er ikke til at sige hvor meget det betyder, men ca. 30 stemmer?
Den tredje er at vi har ført en god gammeldags lydefri valgkamp med gang i den. Og så kan man sige øv og gav alt det arbejde kun ca. 20 stemmer ekstra? Nej, for hvis vi ikke havde gjort det, havde vi ikke været på niveau med resten af byen, hvor der også har været meget gang i den. Nogle steder rundt omkring hvor der ikke blev ført meget valgkamp gik det ikke så godt, så vi kunne lige så godt have mistet ca. 50 stemmer. Så det er vel at mærke 20 stemmer ekstra-ekstra. Jeg betragter det faktisk som et cadaeu til at vi har været helt oppe på dupperne – ikke mindst fordi vi delte lokalt målrettede foldere ud.
De tre faktorer spiller selvfølgelig nøje sammen. Vi har været flittige til at promovere Mikkel og til at dele københavnske materialer ud.

Regionalvalg 2009

Den går jeg lidt hurtigere hen over, for her har vi ikke lige så meget grund til pral.

Enhedslistens lokale valgtal:

Ellebjerg:
2005: 12,1
2009: 11,0

Bavnehøj:
2005: 11,3
2009: 8,3

”Fantomvalg” på Sluse- og Teglhomen:
Sølle 6,4 (ca. 100 vælgere)

Hele Sydhavnen:
2005: 11,9
2009: 9,9

Vi formåede også at blive det tredjestørste parti i regionen set med sydhavnske øjne, skønt med knap så imponerende tal, og som en af valgets tabere med en tilbagegang på 2,0 andele svarende til –20,2 %.
Måske burde vi have lavet lidt mere regionsvalgkamp ligesom vores lokale SF’er Allan Schneidermann, der faktisk blev valgt ind!?
Nå men det skal med i billedet at de høje valgtal i 2005 var en stor overraskelse, og var en fordobling i forhold til de amtsvalgtal som vi havde i 2001, så alt i alt ligger vi stadig pænt i svinget.
Vi skal også have med i billedet at dette ikke alene er et sydhavnsk fænomen. I hele København er vi gået tilbage fra 12.1 til 10.7 dvs. med 1,4 eller en faktor 12,9 %.
Men det er ikke godt at vi er gået så meget mere tilbage herude, selvom Ellebjerg holdt skansen. Det er således min vurdering at vi her fik rigtigt mange tæsk i den nye bydel på holmene.

Andre partier:
De klarede sig ca. som til kommunalvalget, med disse vigtige undtagelser:
SF klarede sig endnu bedre. Deres tal: 26,1 på Ellebjerg, 23,4 på Bavnehøj, 25,0 i alt!
Socialdemokraterne tilsvarende lidt dårligere, 28,5 i hele bydelen.
DF åndede os i nakken på Ellebjerg, hvor vi kun lige netop vandt tredjepladsen med 3 stemmer mere end dem! De fik således en andel på 11,0 på dette valgsted, ligesom os.
Balancen i bydelen er næsten som til kommunalvalget (i 2005 derimod var regionsvalget rødere end det daværende kommunalvalg):
2005: ØFA: 60,4 CV: 15,2
2009: ØFA: 63,5 CV: 16,6

Så SF snuppede stemmer fra både socialdemokraterne og os, sammenlignet med kommunalvalget.