Fantastisk valgresultat for Enhedslisten

Enhedslisten havde som bekendt sit bedste valgresultat nogensinde og bliver repræsenteret på Christiansborg med intet mindre end 12 mandater.

I Københavns Storkreds gik vi ligeledes frem til historiske 16,6%. Ved sidste folketingsvalg fik vi blot 6,7%

Kigger vi på Københavns Kommune ser det endnu bedre ud. Her nåede vi 18,1% og blev dermed næststørste parti – kun overgået af socialdemokraterne med 18,9. Med lidt god vilje kan man sige at vi blev størst - sammen med socialdemokraterne. På de næste pladser kommer Det Radikale Venstre, Venstre og – på femtepladsen – SF.

Hvis man kigger udover bydelene og afstemningsstederne kan man konstatere, at der er sket en udligning af stemmerne. Vi gik forholdsvist mest frem de steder, hvor vi traditionelt har stået svagt. Vores stemmer fordeler sig altså mere jævnt ud over hele byen og vi er i højere grad blevet et parti for alle københavnere.

Det er imidlertid fortsat i brokvartererne vi står stærkest. Således blev vi største parti på Nørrebro med 27,6%, Christianshavn med 26,3% og på Vesterbro med 25,4%. Bedste afstemningssted blev endnu engang Blågårdsskolen på Indre Nørrebro med 31,6 %

Vi blev derudover største parti på Grøndalsvænge Skole i Nordvest med 23,9%. I Nordvest som helhed fik vi 20,7%, hvilket er en tredobling i forhold til valget i 2007. Enhedslisten blev næststørste parti i Nordvest kun snævert overgået af socialdemokraternes 21,5%

Også på Amager tredodoblede vi stemmetallet til lige godt 16%. Og på Sønderbro Skole var vi sølle 18 stemmer fra at blive største parti! En ære der denne gang tilfaldt socialdemokraterne.

Resultaterne fra de øvrige bydele med fremgangen i parentes:

Brønshøj/Vanløse: 14,9% (+9,4) – næststørst

Indre By: 18,4% (+9,4) – næststørst

Valby: 14,8 (+9,3) – næststørst

Sydhavnen : 17,59 (+10,1) - næststørst

Østerbro: 14,6 (+8,5) - fjerdestørst

Går vi ned på afstemningssteder hedder top 10, med fremgangen i parantes:

1. Blågårdsskolen (Nørrebro): 31,6% (+15,6)

2. Hillerødgade Skole (Nørrebro) : 28,7% (+16,8)

3. Nørrebro Park Skole (Nørrebro): 28,0 % (+15,8)

4. Guldberg Skole (Nørrebro): 27,2% (+15,2)

5. Tove Ditlevsens Skole (Vesterbro): 26,4% (+14,3)