Sydhavnlisten

Fra en Tudse til en Svale

November 2001

Sydhavnslisten blev dannet i 1997 i forlængelse af de lokale græsrødders mangeårige kamp for Sydhavnens ve og vel. Igennem årene er denne bydel blevet udsat for mange store overordnede beslutninger som har ødelagt et tidligere fredeligt og grønt område i København.
En af dem, som vi var med til at protestere imod, var opførelsen af et kæmpe byggeri på et stort grønt område kaldet Tippen. Her levede bl.a.den sjældne Grønbrogede Tudse, som vi gjorde til vores maskot og symbol. Dette byggeri fik vi forhindret.
Da Borgerrepræsentationen valgte at lave 4 bydelsforsøg, blev Sydhavnen eller Kgs. Enghave som vi kaldes derinde, en af forsøgsbydelene. Den mindste og den socialt set ringest stillede.
Men hvor der blev afholdt valg til de nye Bydelsråd i de 3 andre bydele (som var med i forsøget), blev Bydelsrådet i Sydhavnen udpeget af Borgerrepræsentationen.
Det protesterede vi lokale græsrødder voldsomt imod og enden på det blev heldigvis at vi også fik et valg til bydelsrådet . Det var derfor naturligt for os at danne Sydhavnslisten og stille op til dette valg.
Samtidig fik vi et nyt vartegn, den allesteds nærværende svale, som I kan se her og der. Den symboliserer blandt andet vores udvikling fra den lille jordnære kamp for en enkelt sag, til den samlede og bredere kamp for en hel bydel (og bys) gode liv. Svalen er symbolet på frihed - lethed, og sol. Vi ved godt at en enkelt ikke gør en sommer, men vi tror at den kan flyve ind på Rådhuset i København og skabe forandringer til det bedre.

Kærlig hilsen Sydhavnslisten

Kaj Jessen